Heet van de naald

heet van de naald
Please Add Photos
to your Gallery

heet van de naald

Vergeet de huisvlijt van keuvelende dames op leeftijd, want met haak- en borduurnaald zijn zoveel spannender dingen te maken dan brave voorstellingen van planten en poezen. Een aantal jonge textielkunstenaars maakt gebruik van klassieke huisnijverheidstechnieken als
borduren, haken en appliceren voor het verbeelden van steviger images. Poezen, ja, ook, maar dan die des vrouws, zoet-vochtig van opwinding of vol in actie, gepenetreerd door zijn genotsknots.
De Australische Leah Emery bracht de uitersten van die twee werelden heel letterlijk bij elkaar: zij borduurt hardcore pornografische images in keurige kruissteken. De kruissteekjes geven de beelden iets zachts, iets poëtisch, dankzij het gepixelde effect, en het duurt dan ook heel even voor je in de gaten hebt naar wat voor voorstelling je kijkt. Emery, die haar eerste solo-expositie, getiteld Secret Museum, in 2007 in Ark Atelier Gallery in Brisbane had, werkte eerder als videogame-artist in dienst van een bedrijf. Daar werd ze ongevraagd overladen met expliciete spam-mails, dus begon haar ochtend doorgaans fris met het kijken naar vieze plaatjes, die ze bewaarde als voer voor latere projecten. Dat zij de beelden in kruissteek omzette, was aanvankelijk voor haar eigen vermaak, om te zien wat zo’n vriendelijke en deugdelijke craft zou doen met de images. Gaandeweg veranderde dat en werd het project een zoektocht naar Emery’s eigen idee over en houding ten opzichte van pornografie en zijn stigma’s. ‘Ik was geen gretig afnemer van porno voor ik er jaren geleden op mijn werk mee geconfronteerd werd door spam. Ik merkte wel dat ik betrekkelijk ongevoelig was voor die plaatjes, onverschillig geworden door te veel exposure van zulke beelden in de media. Ik probeer nog steeds te achterhalen wat ik nou van porno vind, of het exploitatie van vrouwen, mannen, van allebei of van niemand is. Mijn mening daarover verandert dagelijks. Ik ben niet tegen porno en ik ben zeker niet voor censuur, maar ik vind wel dat porno gemuteerd is van zijn rauwe, geile stiekem-in-bed-karakter naar een vorm waar spray-tans, fotoshop en plastische chirurgie hoogtij vieren, available on demand – wat een oneindig minder aantrekkelijke voorstelling van seksualiteit is dan die van zijn voorlopers. Ik exploreer de frictie tussen die fake beeldvorming en de authenticiteit van ouderwets handwerk.’

Het uitgebreide verhaal van Kalinka Hählen lees je in Oh nr. 2.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.